torsdag 22. juli 2010

Er noe evig?


Jorden og universet har en begynnelse og slutt
Fysikere har slått fast at universet har en begynnelse. Alt som har en begynnelse, skal også ta slutt. Nedfelt i menneskeheten ligger derfor frykten for vår undergang. Framtidsfilmer har ofte katastrofescenarioer med utslettelse av enten verden eller menneskeheten. Framtidsutsiktene som forskere legger fram, er ikke lystigere. Overbefolkning, atomkrig, epidimier, klimakrise og forurensing har alle blitt lansert som menneskehetens bøddel.

Livet har en begynnelse og slutt
Vi feirer livets begynnelse, men hopper helst mentalt bukk over livets slutt. Klarer vi ikke det så skaper tanken på døden frykt. For 2000 år siden spurte Paulus: «Død, hvor er din brodd?Død, hvor er din seier?» Han svarte selv på spørsmålet: «Dødens brodd er synden, og syndens kraft er loven. Men Gud være takk som gir oss seier ved vår Herre Jesus Kristus!» Det som gir døden brodd til å stikke er synden. Når synden er fjernet, forsvinner brodden. Men her ligger prøblemet - ingen mennesker jeg kjenner har klart å fjerne synden.

Jesus sin seier over døden
Da Jesus gav sitt liv på korset vant han en evig seier over synden. Han tok straffen for all synd som alle mennesker til alle tider har gjort. Fjernet synden og dermed dødens stikk. Når synden er gjort opp for, er det ingen dom å frykte. Da Jesus stod opp fra graven tre dager etter, knuste han også døden. For de som vet at livet tar slutt, er det gode nyheter. Jesus sier: «Jeg er oppstandelsen og livet, den som tror på meg skal leve selv om han dør.»

Evigheten skrevet inn i våre hjerter.

Livet har en begynnelse og livet har en slutt, det er logisk. Men vi godtar ikke at slutten på livet er en dør inn til ingenting.. Kong Salomo skrev et visdomsord: «Også evigheten har han(Gud) lagt i menneskenes hjerter.» Tror det stemmer godt med vår følelse som sier; jeg er skapt til å leve evig.

Invitasjonen
Alle mennesker har invitasjon til evigheten: Den som hører mitt ord og tror på ham som har sendt meg, har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet. Å si ja takk til denne invitasjonen er å si ja til Jesus.

Svar på invitasjonen
Den som velger å si nei vil oppdage at dødens brodd, synden, stikker og sitter igjen med en evighet uten Gud. Mitt valg er å si: Jesus, jeg tror at du døde for mine synder. Jeg tror at du stod opp igjen og at du lever i dag. Jesus, jeg vil at mitt liv skal tilhøre deg, for evig.

Å leve sitt liv med evighetsbriller
Å ta på seg briller påvirker synet. Bildet som sendes til hodet blir formet av glasset i brillene. Rødt glass gir hele bildet rødt skjær. Alle ser livet gjennom briller. De med evighetsbriller spør seg selv:
Hva har evighetsverdi i livet mitt?
Hva gjør jeg, som lever evig?
Hva er arven jeg med hevet blikk etterlater meg?

Noe blir stående
Paulus avslutter sitt store kjærlighetsskrift slik: Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten.Der har du tre ting som varer evig. Evighetsbriller farger livet med tro, håp, og ikke minst, kjærlighet.

3 kommentarer:

  1. jeg sier som paulus: for meg er livet kristus, og døden er en vinning!

    SvarSlett
  2. Halleluja meg også!Tenk alle kunne bli frelst her og NÅ over hele jorden...hvis de bare ville!!!

    SvarSlett
  3. Halleluja meg også!Tenk alle kunne bli frelst her og NÅ over hele jorden...hvis de bare ville!!!

    SvarSlett