søndag 6. september 2009

Tre uforbeholdne bokanbefalinger

I sist blogginnlegg kom en skryteliste over alle bøkene jeg har lest det siste halvåret. I ettertid innser jeg at et par av dem nok var fullført før jul. Andre som skulle vært med forsvant. Jeg vil dra fram tre uforbeholdne anbefalinger. Bøker som har utfordret meg og formet hva jeg tenker på om dagen.

Først : Født for en hensikt Brian Houston
Brian Houston er en fantastisk mann. I tillegg til å ligne på Nicolas Cage er han også herlig vis. Hans budskap er preget av whyfaktoren. Det handler mye om ord som vanskelig lar seg oversette til norsk. Cause, purpose og destiny. Vi trenger bedre norske ord som betyr det samme. Sak og hensikt høres i beste fall tamt ut. Destiny er det ikke engang et skikkelig norsk ord for. Uansett er det et kraftfullt innhold i denne boken. Mye her som fikk meg til å tenke. Mye som satte ting på plass. Og mye som jeg ønsker å gi videre. Kjøp og les!

Second : It – how churches and leaders can get it and keep it
Noen bøker er skrevet av mennesker som har opplevd mye og har en historie å fortelle. Andre bøker er skrevet av forfattere som bare er dyktige med pennen. De beste bøkene er en blanding. This one is it. Craig Groeschel skriver om it. Har du vært i menigheter som har det? Har du vært i menigheter som ikke har det? Har du vært i menigheter som hadde det men som nå har mistet det? Groeschel leder en menighet som virker til å ha det. Han er også ærlig å sier at på et tidspunkt så mistet de det, for så å plukke det opp igjen.What is it? It en herlig og uforklarlig røre av Gudfaktor og menneskelige faktorer. Boken er ikke en ABC, men den gjør leseren sulten på å oppleve IT. Kjøp og les.

Tredje : BIBELEN
Jeg blir aldri lei av å lese Bibelen. Bibelen har kraft til å påvirke måten vi tenker på mer enn noen annen bok. I filipperbrevet (forøvrig en av mine favorittbøker) skriver Paulus : La det sinn være i dere som og var i Kristus Jesus. Dette betyr rett og slett å la Jesu tanker være våre tanker. Jeg kommer ikke på noen bedre måte å la dette skje på en å lese Hans Ord. Tankens kraft er enorm! Når min tanke er preget av Jesus er det eksplosivt. Derfor leser jeg Bibelen. Den siste tiden har jeg hoppet mellom Message, Bibelselskapets nye oversettelse og min gamle favoritt oversettelse fra -88.
Message
Er du komfortabel med Engelsk? Er du ny for bibelspråket? Eller føler du at du kan Bibelen ganske godt?
Les Message. Den er oversatt av en teolog, pastor, dikter og forfatter. Alt det kan merkes i flowen av the Message.
Det norske bibelselskapet 2007
Har du lyst på en frisk opplevelse av Nytestamentet. Les Bibelselskapets nyeste oversettelse. Den er også velskrevet.
Norsk Bibel 1988
Selv så er jeg tilbake til 88 oversettelsen og trives kanskje aller best der. Bibelen er nydelig. Les les.
Skulle gjerne ha laget en link til disse bøkene slik at de bare ligger et tastetrykk unna, men får det ikke til. Søk etter titlene på amazon.com. Kos deg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar