torsdag 3. september 2009

Les


Gutenberg forandret verden. Med hans trykkpresse ble Bibelen og andre bøker masseprodusert. Dette var med på å utløse reformasjonen. Hvorfor? Det skrevne ord er sinnsykt kraftfullt! Nedskrevne ord kommuniserer det samme igjen og igjen, helt ordrett. I tillegg høres ting tøffere, kulere, morsommere og nydeligere ut når det leses. Kanskje fordi du kobler på fantasien. Mennesker uten fantasi må aldri lese.

Morfars verden
Min morfar lærte seg å lese når han var nærmere 40 år. For ham var det muligheten til å stupe inn i en ny og fantastisk verden. Hos morfar lærte jeg å bli glad i bøker. Ikke et besøk uten en å dra med hjem en stabel indianerbøker. Morfars glede over bøker får meg til å tenke på hvor feil vi bruker gaven å lese. Vi leser at Brad Pitt er kul, Angelina Jolie er pen, Bush er dum og Viking tapte på hjemmebane, igjen.

Du leser for lite
Majoriteten av oss er ikke klar over hvor god stimuli det er å lese. De fleste leser derfor alt for lite!!
Det ligger utrolig med kunnskap, ideer, innsikt, inspirasjon og oppmuntring klar i bøker. De fleste vil i valget mellom bok og film, velge film. Jeg er selv filmfan. Problemet med film er at den ofte kun underholder, eventuellt bedøver deg. Nevn 10 filmer som har forandret verden. Ikke så lett. Nevn 10 bøker som har forandret verden. 10 er for lite tall hvis du skal få plass til de viktigste bøkene som har snudd totalt opp ned på historien.

Les deg gjennom 30 krisen
Utdannelse er ikke noe du er ferdig med etter universitetet. Det er heller ikke begrenset til pensum. Hele livet er en lang utdannelse. Problemet er at etter 30 stopper hodet litt opp. 30 plussere flytter bare rundt på gammelt tankegods. Det blir litt som å drikke vann fra badekaret.Ai. Det er skremmende siden det er mange år siden jeg ble med i 30 pluss gjengen. Le heller ikke for høyt du som er under 30. Å runde 30 skjer ubehagelig fort.

Lesingens under

Her er det bøker kommer inn. Å lese skaper en fritenkt mann eller kvinne. Å lese gir nye impulser. Å lese gir deg for nye ideer. Å lese gir deg ny kunnskap. Å lese gir deg inspirerende historier. Å lese utfordrer livsstilen. Å lese skaper ny tro. Å lese gir nytt håp. Å lese gir deg ny innsikt. Å lese VG nett pluss Se og Hør gjelder forresten ikke.

Per Eivinds lese/skryte liste
Her kan du se min leseliste dette året. Legger den ut først og fremst fordi jeg er stolt over antallet og bredden de representerer. La deg likevel ikke lure. Flere av disse er blitt scannet, ikke lest. Scanning er en teknikk som hjelper deg å hente ut essensen av en bok uten å lese hvert ord, setning og kapittel. Noen lurer på når man får tid til å lese.
Hemmeligheten er :
- I stedet for å se på TV.
- Sent på kvelden om man ikke får sove.
- På natta om man ikke får sove.
- På flyturen (Dette er en bankers for å gjøre ferdig minst en bok).
- På stranda (Her er hemmeligheten til å fullføre mange bøker).
- På lørdager, i godstolen, med kaffikoppen.
- Ellers i små ledige øyeblikk her og der.

Her kommer listen
The King of torts : John Grisham
Wolfs of the plains : Conn Iggulden
Lords of the bows : Conn Iggulden
The tipping point : Malcolm Gladwell
The God delusion : Richard Dawkins
A walk in the woods : Bill Bryson
De som beveger verden : Ayn Rand
It – how churches and leaders can get it and keep it : Craig Groeschnell
21 irrefutable laws of leadership : John Maxwell
Lateral thinking : Edward de bono
6 thinking hats : Edward de Bono
Født for en hensikt : Brian Houston
Making God famous : Mal Fletcher
The pioneer spirit : Mal Fletcher
Den siste seier : Jan Guilou
On writing : Stephen King
Being a contagious christian : Bill Hybels
Training tomorrows leaders : Scott Wilson
Destined to reign : Joseph Prince
World without end : Ken Follett
Dreams of our fathers : Barack Obama
Napoleon : Herman Lindquist
The Message : Eugene Peterson
Nytestamentet : Norsk bibelselskap 2007
Bibelen Den Hellige Skrift : Favoritt oversettelsen 1988

Hva fikk jeg ut av dette?
Min liste er sikkert for underholdningspreget, men fy søren så gøy. Sikkert mye jeg ikke har fått tygget nok på men som var interessant likevel. Mye har jeg sannsynligvis ikke fått prossessert, men tror jeg har lært noe likevel. Majoriteten her er kanskje unyttig, men interessant unyttighet. Ja, Napoleon og Djengish Kahn var store personligheter og utrettet vanvittige ting. Denne boklisten har altså utfordret min tanke de siste månedene. Jeg har gjort innkjøp på amazon med tanke på de kommende månedene. Hva får sette preg på hodet ditt fram til jul?

1 kommentar:

  1. vi har noen av de samme bøkene på listen, min er nå også oppdatert med en av de engelske utgavene av koranen, først og fremst for å få nye ideer, tanker og impulser. Og lærdom :)

    Men ja. Hva ville verden vært uten krim og spenning?

    SvarSlett